Thursday, January 12, 2012

Nasihat seorang ibu

Bismillahirrahmanirrahim
``````````````````````````````


Mama cakap, kalau hati kita diuji dgn dugaan yg ringan ataupun berat, jangan pernah lupa untuk mengadu pada Allah. Sebab Allah je yg faham isi hati kita. Bohonglah kalau kita cakap hati kita kuat macam besi/batu. Hati manusia sangat lembut. Sekasar mana pun luaran seseorang manusia, dalaman dia tetap lembut. Setabah mana pun seseorang manusia, suatu masa hati dia mesti diuji Allah. 


Saya bukanlah seorang yg sempurna. Walaupun saya berharap utk menjadi sebegitu, tapi saya tahu, tak semua benda yg saya buat bole puaskan hati semua pihak. Mungkin kadang2 apa yg saya buat tak kena pada masanya. Mungkin..


Baru tadi dapat nasihat daripada mama. Mama cakap, berat mana pun dugaan yg kita dapat, itu semua dari Allah. Ada sebab kenapa Allah uji hati kita. Bukan saja2 Allah uji. Mama cakap, bacalah surah Al-Fatihah banyak kali & niat dalam hati supaya Allah kuatkan iman didada. Mama cakap, jangan sedih dgn apa yg Allah uji, sebab tu baru sikit. Bahkan hati kena bersyukur sebab dalam ramai2, Allah pilih kita utk ujian tu. Tak semua dapat merasa nikmat ujian yg Allah berikan & ganjaran pahala yg Allah janjikan. Paling penting, jangan pernah jauhkan diri dari Allah. Semakin kita dekat dgn Allah, semakin Allah pelihara diri kita dari segala masalah. 


Saya suka menulis apa yg saya rasa elok utk dikongsi bersama. Biarpun tak banyak, tapi tujuan itu tetap sama. Sekali lagi, bila ada ujian yg datang, jangan cepat melatah, ambil semua tu sebagai penguat semangat. Jangan halang hati kita untuk terus jujur dgn apa yg kita rasa. Kalau rasa sedih, menangislah. Kalau rasa marah, marahlah. Tapi buatlah semua tu dgn cara yg betul. Allah kan ada, mengadulah pada Dia. Sesungguhnya, hanya pada Allah kita berserah. 




P/s: Langit tak selalu cerah, kadang2 bole mendung jugak. Silap haribulan hujan tiba2. So, kena make sure payung sentiasa ada dgn kita. Hehe. :)

No comments:

Post a Comment