Monday, April 25, 2011

i'm trying..

Bismillahirrahmanirrahim
``````````````````````````````

semalam ada someone non-muslim tanyakan saya satu hal yg agak sensitif..
okay, mungkin utk sesetengah pendapat mengatakan hal seperti itu biasa2 sahaja..
tapi sejak pertanyaan itu diajukan kepada saya..
hati saya tidak tenang bahkan tiap2 saat saya cuba untuk mencari solusi kepada pertanyaan itu..

"if let say, i'm thinking to marry a muslim girl but i retain my religion and belief, is that okay for me?"

tanpa ragu2 saya terus menjawab pertanyaan tersebut,

"if you are not a Muslim, and you want to marry a Muslim girl, you must convert and accept Islam as your religion" 

tak sampai 5 minit saya jawab pertanyaan itu, dia terus bertanya lagi..

"okay, by the way, have you watched My name is Khan?"

saya jawab,

"ouh, that movie ahh? erm, i heard about it, but i didn't watch it"

sebenarnya, saya pernah terniat utk tengok movie tersebut, tapi entah kenapa hati saya terus berkata tidak utk movie seperti itu..
mungkin dah ramai yg tengok movie tu, tapi jujur saya katakan, saya agak tidak enjoy dgn movie2 hindustan yg  propagates the religions etc..

Back to our conversation, that non-Muslim boy terus pertahankan statement dia yg perkahwinan berlainan agama boleh diteruskan asalkan pasangan suami isteri tersebut faham dan hormati agama / kepercayaan masing2..

Dan saya?

saya hanya mampu menidakkan statement tersebut dgn hanya berbekalkan ilmu seciput ini, "asas utama utk mencari pasangan hidup ialah Agama.."
kalau pasangan hidup berlainan Agama, manakan terbina institusi Baitulmuslim yg Rasulullah saw amanatkan?

andai saya mampu berdebat pasal ni, kan bagus..
tapi saya tak berani utk mengutarakan hujah2 yg kukuh tentang hal tersebut..
unless saya betul2 mendalami isu2 seperti ini..
*saya mesti rujuk kepada orang yg berpengetahuan dalam bab2 ni..
insya-Allah..


Islam is a complete way of life and it teaches us how to purify our soul and mind :)

petang semalam, once balik dari class..
saya terus tengok movie My name is Khan utk dapatkan review based on jalan cerita dan mesej movie yg nak disampaikan oleh pengarah movie tersebut..
okay, tak banyak yg saya nak komen tentang movie My name is Khan, tapi overall,  cerita tu banyak berkisar tentang hubungan antara dignity of Mulims dan lessons of humanity ..

"my name is Khan, and i'm not a terrorist" 

atau dalam kata yg lebih tersirat, agama Islam bukan agama pengganas..

movie ni banyak mengisahkan tentang kehidupan sepasang suami isteri yg berlainan agama dan hidup bahagia sehinggalah terjadinya peristiwa tragic 9/11  

end~

p/s: Insya-Allah, i'm thinking to ask someone who knows about this and clear all the things with that non-Muslim boy..he can't stay with that statement without knowing the truth of Islam..and i shall complete myself with those knowledge and let him know what is exactly the Ingredient for a Happy Family..may Allah show me the way, aminn~ 

No comments:

Post a Comment