Friday, January 21, 2011

Al-Fatihah...

Bismillahirrahmanirrahim
``````````````````````````````

Alhamdulillah..
hari ni cukup 2 hari arwah nenek pergi tinggalkan cik kiQah sekeluarga..
tiada lagi kedengaran suara nenek yg selalu nasihatkan kami adik beradik..
cukup sayu cik kiQah rasa dgn kehilangan seorang nenek tersayang walaupun cik kiQah taw banyak permintaan nenek yg cik kiQah tak dapat & sempat penuhi...
minta maaf nek..
walaupun cik kiQah pulang ke kampung agak lewat..tapi hati cik kiQah masih lagi boleh tenang sewaktu cik kiQah sempat tengok mulut nenek bergerak2 seakan2 nenek nak cakap something dgn cik kiQah..
even nenek dah tak mampu berkata2..tapi cik kiQah yakin..nenek sedar cik kiQah sempat sampai & ada di sisi arwah di saat arwah menemui ajal..
perit hati ni bila pada mulanya niat ingin jaga nenek kat wad & borak2 dgn nenek sepanjang cik kiQah ada di kampung...
tapi Allah swt lebih sayangkan nenek..
dan Alhamdulillah..
setelah 2 hari nenek pergi..
baru sekarang cik kiQah mampu bercakap..mampu menerima semua ujian ini dgn hati yg redha..
mungkin senyum sekarang tidak lg semanis dulu...
mungkin gelak tawa sekarang tidak lagi seriang dulu..
tapi kenangan bersama arwah dari saat cik kiQah kecil..sampailah sekarang..tetap ada dalam hati cik kiQah...

Nek..
iQah minta maaf sebab lambat balek..
iQah minta maaf sebab tak sempat nak salam nenek..
iQah minta maaf sebab tak dapat ada dgn nenek before this..
iQah minta maaf jugak sebab tak sempat nak peluk nenek utk kali yg terakhir...
iQah minta maaf kalau iQah ternangis sewaktu iQah mandikan nenek malam tu...
iQah minta maaf kalau iQah pernah terkasar dgn nenek sewaktu nenek masih hidup..
iQah minta maaf kalau iQah pernah bersungut bila nenek minta tolong something...
iQah minta maaf kalau iQah tak dapat nak teman nenek tiap2 malam nenek tido..
semua yg iQah tak dapat buat utk nenek iQah minta maaf sangat2....

masih segar di ingatan cik kiQah segala nasihat2 arwah terutama pasal solat..
insya-Allah nek..
iQah takkan tinggal solat..
adik2 p0n sama..insya-Allah..

dulu...
cik kiQah sukar utk terima kenyataan bahawa jodoh...ajal...maut..semua di tangan Allah..
tapi bila semua ni terjadi depan mata cik kiQah sendiri...
barulah cik kiQah faham...
kita berhak mengatur segala perancangan yg kita nak buat dalam hidup kita..
tapi yg akhirnya...Allah jua yg berhak menamatkan segala perancangan tersebut..
dgn kata laen...Allah jua yg Maha Mengatur segala hal...


p/s: semoga roh nenek & baba berada dalam rahmat Allah swt...dan ditempatkan di kalangan orang2 yg Allah sayang...jaga diri nek..jaga diri ba..insya-Allah..sampai waktunya..cik kiQah p0n akan hadapi semua ini..Al-Fatihah~

2 comments:

  1. salam takziah buat kak ika sekeluarga..
    moga tabah hadapi ujian ujian dunia..
    setiap yg hidup pasti akan pergi jua, bgitu jugalah kita...juz tggu giliran tak tau bila..
    moga tabah hadapi semuanya...

    ReplyDelete